Story Projects (LH3-LH4)

METHOD AND RATIONALE

The method and materials were developed in the Basque Country with European colleagues in a European Project started in 1995.
It continues on from the previous method and is based on collectively dramatised stories. The stories revolve around a set of characters and situations close the pupils’ lives and interests. However, the stories are more complex than before, with alternatives and variations. Systematic work is carried out to lead the pupils from oral input and productions to written input and production. More generalised topic work is introduced at this level on areas related to the stories and more emphasis is put on general everyday situations and conversations. 
By the end of this cycle, the pupils cam follow a variety of oral texts types; narration, conversation, instructions, information, description, etc. and are beginning to communicate with basic accuracy.

Parents' cooperation

- Show interest in their work.
- Ask them to tell you what they have done in class.
- Ask them to read you their books. 
- Encourage them to listen to the Song and Story CD, practice the vocabulary and tick off their register.
- Encourage them to play with the interactive CD-ROM.

Homework
- Song and Story CD will go home. This constitutes the major homework; listening to the story, following the story with the audio and storybook, dictionary and learning the songs.
- At the beginning of each unit, the register will go home. The register is a checklist for the pupils and parents to ensure that they are keeping up with the homework.
- During each unit, the storybook will go home plus other bits and pieces (recipe book, puppet, etc).
- Click on the images below you will find some links with different resources (stories, songs, etc).

METODO ETA ARRAZOIKETA

Metodo eta material hauek Euskal Herrian garatu ziren 1995an martxan jarri zen Europear Proiektuako kideekin batera.   
Aurreko metodoaren jarraipena da eta istorioak kolektiboki antzeztean oinarritzen da. Ikasleentzako ohikoak diren egoerak eta antzeko interesak dituzten protagonisten inguruko istorioak dira. Nola gauzatzen da? Ikasleekiko ahozko ekarpen eta ekoizpenetik hasita, ekarpen eta ekoizpen idatzira iristen da lan sistematikoaren bitartez. Istorioan azaltzen diren gaiez gain, egunerokotasunean sortzen diren elkarrizketa eta egoerekin erlaizonatutako gaiak ere lantzen dira.
Zikloa bukatzerako, ahozko testu mota ezberdinak ulertuko dituzte: narrazioak, elkarrizketak, instrukzioak, informazioa, deskribapenak, etab. eta oinarrizko zehaztasunarekin hitz egiten hasiko dira.

Gurasoen lankidetza
- Seme-alabaren lanarekiko interesa azaldu.
- Saioan zer egin duten galdetu.
- Istorioak zuei irakurtarazi.
- "Songs and Stories" Cda entzutera, hiztegia lantzera animatu eta "register book"ean idatzi.
- "Welcome Aboard" Cd-romean jolastera animatu (gelan lantzen ditugun istorioekin erlazionatuta dagoen ordenagailurako joko bat da). 

Etxeko lanak
- Etxeko lanerako garrantzi handia duen baliabidea Cd-a da. Honi esker istorioak entzun, ipuina irakurri Cd-a entzunez, hiztegia landu eta abestiak ikas ditzakete.
- Ipuin bakoitzarekin "register book"a eramango dute etxera. Bertan, etxeko lanak egiten dituztenean data jartzen dutela bermatuko dute gurasoek.
- Gelan erabiltzen dugun ariketa liburua (edota bestelako fitxak) noizbehinka etxera eramango dituzte zerbait lantzeko.
- Azpian azaltzen diren irudietan klikatuz jolas, ipuin eta baliabide ezberdinen bitartez hizkuntza lantzeko aukera izango dute.


MÉTODO Y RAZONAMIENTO
El método y materiales fueron desarrollados en el País Vasco junto con compañeros europeos en el Proyecto Europeo que comenzó en 1995.
Es una continuación del método anterior y se basa en escenificar historias colectivamente. Las historias giran en torno a una serie de protagonistas y situaciones cercanas a las vidas e intereses el alumnado. Se lleva a cabo mediante el trabajo sistemático en el que se dirige al alumnado desde la aportación y producción oral, hacia la aportación y producción escrita. También se trabajan temas generales relacionados con las historias y con situaciones y conversaciones diarias.
Al terminar el ciclo, los estudiantes entenderán una variedad de tipos de textos orales: narraciones, conversaciones, instrucciones, información, descripciones, etc. y comenzarán a comunicarse con una básica precisión

Cooperación por parte de madres/padres
- Mostrar interés hacia su trabajo.
- Preguntarles qué han hecho en clase.
- Hacer que os lean las historias.
- Animarles a que escuchen el CD Songs and Stories, practiquen el vocabulario y anotar en el "register book".
- Animarles a que jueguen al Cd-rom Welcome Aboard (juego para el ordenador relacionado con las historias que trabajamos en clase).

Deberes
- El Cd constituye una gran parte de los trabajos para casa ya que gracias a él, escuchan las historias, las siguen junto con el Cd y el cuento, practican el vocabulario y aprenden las canciones.
- Con cada cuento, llevarán a casa el "register book", que es una lista donde los/as padres/madres se asegurarán de que anotan los deberes que realizan.
- Durante el curso, es posible que lleven el libro de actividades que utilizan en clase para realizar algún tipo de ejercicio.
- Haciendo click en las imágenes de abajo, se accede a diversos recursos para practicar el idioma mediante juegos, cuentos, etc.


 Interesting links

 More links


No comments:

Post a Comment